Trafikalt grunnkurs Os

Før du skal begynne å øvelseskjøre må du gjennomføre trafikalt grunnkurs. Trafikalt grunnkurs er obligatorisk for alle under 25 år, som ikke har førerkort fra tidligere.

Trafikalt grunnkurs er ett 14 timers kurs, som vi holder over 4 dager. I månedene oktober-mars gjennomføres mørkekjøringsdelen av trafikalt grunnkurs.

Om du deltar på trafikalt grunnkurs utenfor mørkekjøringssesongen, må du gjennomføre mørkekjøring innen 31 oktober samme år. For å delta på trafikalt grunnkurs må du være fylt 15 år. Er du over 25 år, kreves kun førstehjelp/tiltak ved trafikkulykke og mørkedemo.

Etter gjennomført trafikalt grunnkurs utsteder Statens Vegvesen ett trafikalt grunnkursbevis. Dette beviset må du alltid medbringe under kjøring.

TRAFIKALT GRUNNKURS INNHOLD:

Trafikalt grunnkurs gir deg en innføring i det å ferdes på veiene, slik at du kan øvelseskjøre med minst mulig risiko.

• Oversikt over Trafikkopplæringen
  • Grunnleggende forståelse for trafikk
  • Mennesket i trafikken
  • Øvingskjøring og kjøreerfaring
  • Førstehjelp og Tiltak ved trafikkulykke
  • Mørkekjøring

Når du er gammel nok til å øvelseskjøre anbefaler vi at du så tidlig som mulig starter opplæring ved trafikkskole. Da lærer du raskere og det blir tidlig trygt å begynne med privat øvingskjøring.

På denne måten blir også førerkortet billigere siden store deler av mengdetreningen kan gjøres hjemme, og i samarbeid med trafikkskolen

Vegvesenet anbefaler å starte å ta timer ved trafikkskole så tidlig som i 16 års alderen. Starter man opplæringen tidlig kan vi også ha ett tett samarbeid med foresatte. På denne måten kan dere få enda større utbytte av øvelseskjøringen hjemme.

Har du spørsmål så ikke nøl med å kontakte oss

Kommende trafikalt grunnkurs

Vis alle